The world is in our hands


Where the focus goes the energy flows.... the world is in our hand`s, believe and you will see.....

torsdag 28. januar 2010

Roadtrip, Sceleton coast



Himbaene

En av høydepunktene på turen var da vi dro innom en Himba landsby.


Himbaene
er et folk i det nordlige Namibia. De er beslektet med hereroene. De er tradisjonelt et nomadisk jordbruksfolk. De var svært vennlige og virket vant til at turister kommer innom på besøk og tar bilder. Himbaene er også en av de få tradisjonelle stammene i Afrika som fremdeles lever uten nevneverdig kontakt med omverdenen.

Kvinnene er iført deres tradisjonelle antrekk, kun miniskjørt av geiteskinn og smykker av jern, lær eller skjell. Huden deres holdes ung av en hjemmelaget blanding av smør, aske og oker. Denne blandingen blir også benyttet i håret. Hendene mine og den hvite blusen jeg hadde på meg, ble raskt dekket av rød leire og en spesiell lukt. De minste barna var svært interessert i å se oppi blusen min, de skjønte vel kanskje ikke hvorfor i all verden, man skulle dekke til kroppen...
Landsbyen har verken strøm eller vann og består av en ring med leirhytter. Var en veldig spesiell opplevelse å få et innblikk i denne verden, som er så utrolig annerledes fra vår egen...
Turen ble ikke bare en vanlig biltur, men en safari tur...


Litt rar følelse fikk vi da det ikke var ELG`e skilt, men Elefant skilt!!! Vi møtte mange dyr på veien, strutser, hornbukker, esler, hester, kuer, sauer etc...Elefant møtte vi ikke å da, men det får vi vi se senere:) Så selvom turen var lang var det alikevel vanskelig å lukke øynene, for man visste aldri hva som plutselig kunne dukke opp langs veikanten...

Besøk på rommet i Bungalowen i Kamanjab Restcamp mitt på natten

Anita og jeg lå i en Bungalow, hvor det er mulighet for dyr å komme inn ved taket, noe vi absolutt ikke tenkte på. På natten ble jeg plutselig vekket av fuglesang, og fikk en merkelig følelse, så jeg snudde meg og pekte opp i hjørnet over senga til Anita og sa; tenk om det hadde kommet en.... og før jeg rakk å fullføre setningen, krøyp det en salamander nedover veggen mot Anitas seng. Spesielt... skulle tro det var lite "forvarsel ved hjelp av fuglelydene". Fikk den ut etterhvert, ved å skremme den stakars, opp veggen igjen... Ble ikke så mye søvn denne natten, men noen timer på øye fikk vi da, før vi reiste videre til Sceleton Coast.

Sceleton Coast

Var fantastisk å komme frem til Torra Bay og ta et bad. Det var noen solbrente kropper som dro videre hjem til Otjiwarongo denne kvelden...



Spennende med keyboard, og Gætt å ha en mic igjen..hehe

Kjøpte et rimelig keyboard og mikrofon til barnehagen jeg er i... og da var`e full rulle! Må jo få sunget og spilt litt også hehe.... 3 måneder uten mic i hånda, går ikke for a Dorris nei...
Joda, barna skal jo få prøve de å da... hehe...bare jeg får ta en sang sånn innimellom ;)

2 kommentarer:

  1. Virkelig spennende å følge med på turen din Jeanette. Kjempegøy å lese om Himbaene. Det må ha vært en spesiell opplevelse - som du sikkert kommer til å huske bestandig. Elefantskilt er jo også noe vi ikke vanligvis ser hjemme . Fortsett å skrive. Dette er interessant.

    SvarSlett
  2. hehe...takk for det... ja hadde så lyst å bare bli hos himbaene... leve uten noe materielt... både luktenee, energien, menneskene, alt var så annerledes der... naturlig...
    herlig... såå koselig at du følger med:) hihi
    light...

    SvarSlett