The world is in our hands


Where the focus goes the energy flows.... the world is in our hand`s, believe and you will see.....

mandag 25. januar 2010

MIN BARNEHAGE, HOPE FOR CHILDREN


DAG 1

Hadde min første dag i barnehagen og trivdes veldig godt...Den ligger i det fattigste området. De har kun et rom, med barn fra 9 måneder til 6 år...de har en del materielt utstyr, men man ser at fantasien er blitt tatt gått i bruk. Instrument laget av ståltrå og bruskorker, colabokser til å ha farger oppi etc. Jobber med Miss Poppy, kjempesøt dame med en beby på 9 mnd, som hun ammer mens hun "underviser":) Er 5 ulike språk på avdelingen: afrikans, herero, otjiwambo etc...Spennende... Må bruke mye kroppspråk og bevisst stemmebruk! Er fin uteplass hvor man barna kan leke..Et vakkert tre som man kan sitte i skyggen og lese. Merker man setter mer pris på det man har allerede. Her skal jeg være i 3 uker nå.. mandag til torsdag.. og i helgene reiser vi :)Poppy, er styrer i barnehagen og har en beby på 9 måneder som tar mye av hennes tid og oppmerksomhet. Hun ammer barnet, mens hun har "lession" med barna=)

DAG 2

2 dag var litt verre, ble møtt i porten til barnehagen av styrer og hun måtte dra til sykehuset med bebyn sin, dermed hadde jeg hovedansvaret for barna denne dagen.. Gikk jo fint og prøvde så godt jeg kunne å "be fader vår" på engelsk sammen med de og hadde masse lek, sang og dans. Barna strålte og det ble nesten i overkant mye klenging, og jeg ble ganske fort forvandlet til et klatrestativ! Så man må lære seg å sette grenser ellers blir man "spist opp". Mange av barna har maange søsken og mye sykdom i familie, så virker ikke som de er vant til å få så mye anerkjennelse og kjærlighet. De lærer derimot å ha nærhet til Gud og bønn. Bibelfortellinger er en del av hverdagen og tema nå er familie og kroppen vår.

Barna elsker å bli tatt bildet av, akkuratt som a Dorris!!! :) hehe

4 kommentarer:

  1. Hvordan kommuniserer du med dem da - for du er vel dårlig på de språkene du nevnte?

    SvarSlett
  2. Kommuniserer med de på en annen måte enn jeg ville gjort med norske barn. Må bruke hele kroppsspråket, stemmebruk etc...De forstår litt engelsk også... :)

    SvarSlett
  3. ååå labben:) du ser kjempeflott ut.Stråler på bildet med de søte ungene:)
    må være mange sterke og fine inntrykk du får hver dag..ta de med deg videre i livet:)
    glede meg til du kommer hjem:)klem heidikusinis

    SvarSlett
  4. Hei sweety!!Som du koser deg da, dette er livet! Reise å leve livet,jeg skal snart ut igjen og da blir det nok en blogg på june mor ogsa:)
    Håper alt er bra og at jeg får full rapport når du kommer hjem, miss u!
    stoore kjærlighets klemmer fra juni

    SvarSlett